skip to Main Content

Het prikkelen van je hersenen

Even voorstellen

Ik ben Annica, trainer bij FAMEUS. In mijn vrije tijd ben ik veel in de natuur en aan zee te vinden. Op dagen dat ik merk dat het minder met mij gaat, ik veel tijd heb om na te denken en de somberheid weer op de loer ligt, zet ik voor mijzelf verschillende oefeningen in om mijn hersenen te trainen om positief te blijven denken.

Het prikkelen van je hersenen  

In mijn eerste artikel hebben we gekeken hoe we onze hersenen kunnen trainen. Hangt je moodboard met positieve en bemoedigende reminders al in het zicht?  

In het tweede artikel hebben we gekeken naar de vaste en groei mindset. Ik ben benieuwd of het je is gelukt om zelf dingen in te zetten om jouw groei mindset te vergroten.  

Vandaag zoomen we verder in op wat onze hersenen allemaal te verwerken krijgen op een dag. Dat is veel! Samen gaan we kijken of we onze hersenen misschien iets meer of juist minder mogen prikkelen.  

Gedurende de hele dag worden we overspoeld met allerlei bewuste en onbewuste informatie. Dit noemen we ook wel prikkels. Prikkels kunnen op twee manieren bij ons binnenkomen; intern of extern.  Via onze zintuigen nemen we de externe prikkels waar, dit is dus informatie via je neus, mond, ogen, oren en smaak/tast. Onze gedachten, gevoelens en emoties zijn de interne prikkels. 

Misschien herken je het wel dat tijdens een drukke dag je hoofd na een tijdje vol zit en je geen nieuwe informatie meer op kunt nemen. Je staat op, checkt je telefoon, ziet een volle planning. Aan het eind van de middag kom je weer thuis en doe je nog even snel boodschappen. Drukte in de supermarkt, wat ga je eten?, in de file naar huis en je wordt nog meerdere keren gebeld. ‘s Avonds sporten en daarna eindelijk even een momentje op de bank. Je begrijpt, op zo’n dag heb je enorm veel prikkels te verwerken. Onze hersenen kunnen zich goed aanpassen aan de omgeving, en kunnen dus focussen op wat voor jou belangrijk is.  

Overprikkeling  

Toch kan je ook te veel prikkels binnenkrijgen, dit merk je dan bijvoorbeeld aan het moeilijker kunnen nadenken of lichamelijke klachten. Denk hierbij aan hoofdpijn, oorsuizen en/of hartkloppingen.  

Illustratie door Studio Lisa

Naast lichamelijke klachten kan je emotioneler worden.  Misschien wordt je ongeduldiger en raak je geïrriteerd omdat het je niet meer lukt om te concentreren. Dat onze hersenen de informatie dan moeilijker kunnen verwerken, kun je merken doordat je misschien minder snel op woorden kunt komen en je het gevoel hebt dat alles langzaam gaat.  

Dit alles kan gevolgen hebben op de langere termijn. Misschien sla je sneller een vergadering over of zeg je die verjaardag af om prikkels te vermijden.  Wanneer je een te lange tijd doorloopt met bovenstaande klachten, kan dat ervoor zorgen dat je in een burn-out raakt of mogelijk zelfs depressief wordt. 

Om dit te voorkomen is het belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Vraag jezelf af wat jij nodig hebt. Wat kan je inzetten om tot rust te komen en op te laden?  Om dit visueel zichtbaar te maken kan het je misschien helpen om een stoplicht op te hangen. Dit stoplicht maakt inzichtelijk hoe je dag is verlopen.  

  • In het rode licht schrijf je de symptomen op die bij jou horen als je te lang doorgelopen hebt met te veel prikkels, hier ben je dus al te ver over je grenzen heen gegaan.  
  • In het oranje licht schrijf je de symptomen op die kenmerkend zijn voor jou als je overprikkeld bent.  
  • In het groene gedeelte schrijf je symptomen op hoe jij je voelt als het goed met je gaat en je de juiste balans hebt gevonden.  

Zo kun je per dag leren herkennen hoe het met je gaat en of je een stapje terug moet nemen. Zo ga je ontdekken dat je die verjaardag of vergadering niet meer gaat vermijden, maar er juist mee om weet te gaan. Tegenover prikkelvolle dagen zet je momenten van rust.  

Doe de braindump 

In onze maatschappij staat ons brein 24 uur per dag aan. Het is goed om te kijken naar wat we kunnen doen om onze hersenen fit en gezond te houden. Misschien ken je het wel, je ligt ‘s avonds in bed en de gedachten blijven rondmalen in ons hoofd. Je hebt geen overzicht meer.

Tijd voor een oefening zodat je snel weer goed kan slapen. De volgende oefening wordt een braindump genoemd.  

  1. Pak pen en papier.
  2. Schrijf alles op wat er in je opkomt.
  3. Noteer al je gedachten, verder nog niets.
  4. De volgende dag check je je lijstje.
  5. Afspraken die je niet mag vergeten, noteer je in je agenda.
  6. Gedachten waarvoor je in actie moet komen zet je op de ‘to do lijst’.
  7. Gedachten waarbij je je zorgen maakt, zet je op het lijstje bij ‘De kracht van je gedachten’ (zie artikel 1).
  8. Kijk eens opnieuw naar deze gedachten, zijn ze allemaal waar?  
  9. Kun je de gedachten ombuigen naar positieve gedachten?  

Voordelen van een brain dump: het geeft houvast, je hoofd wordt rustiger, je krijgt overzicht en je schrijft letterlijk van je af. Hieronder staan bovenstaande stappen verder uitgelegd.

Pak pen en papier en schrijf alles wat in je opkomt op. Vaak raakt ons hoofd ook vol omdat we bang zijn dingen te vergeten. Zo’n braindump kan je dan vaker toepassen zodat je hoofd rustiger blijft.  

Tijdens de braindump noteer je al je je gedachten, verder nog niets. De gedachten kunnen over alles gaan, zowel over je werk/opleiding of iets persoonlijks. Zeker in het begin kan het best een tijdje in beslag nemen voor je al je gedachten van je afgeschreven hebt.  

De volgende dag pak je je lijstje er nog eens bij en orden je de gedachten. Afspraken die je niet mag vergeten noteer je je in agenda, gedachten waarvoor je in actie moet komen zet je op je to do lijst en zorgen zet je op het lijstje bij ‘De kracht van je gedachten’. Kijk er nog eens opnieuw naar, zijn deze gedachten allemaal waar? Kun je ze ombuigen naar positieve gedachten?  

Zo’n braindump lijstje kan je ook een stukje houvast geven. Als je denkt dat je iets vergeet, pak dan het lijstje er nog eens bij.  

Je hersenen aan het werk  

Tegenwoordig hebben we overal wel een handige app voor. Hierdoor hoeven we zelf minder na te denken. Onze hersenen komen hierdoor minder in actie. 

Het weer, routeplanners, boodschappen, het vertalen van teksten; overal is wel een app voor.  Een mooie manier om je hersenen positief te prikkelen is door even geen app te gebruiken en juist zelf na te denken. Je hersenen worden zo aan het werk gezet en leren om creatief na te denken.  

Ga jij de uitdaging aan?  

Filmpje 

Bekijk het filmpje van psychiater en coach Willem van der Bend over de verwerking van prikkels en hoe de filter en processor werkt. Hoe laad jij je mentale batterij op?  

Om over na te denken 

Om onze gedachten op een positieve manier te prikkelen kun je een mooie wandeling maken in de natuur, leren om meer ‘nee’ te zeggen, stoppen met meerdere dingen tegelijkertijd te doen en misschien een sport te beoefenen waarin je ontspanning vindt. Welke manier werkt voor jou? 

Aan de slag  

Kies voor jezelf één dag in de week uit om zo prikkelvrij mogelijk de dag door te komen en mentaal op te laden. Dit kan een dag telefoonloos zijn, geen nieuws te volgen etc.  

Beschrijf in de avond eens hoe je de dag ervaren hebt en beantwoord de volgende vragen: 

  • Wat heb je bereikt? 
  • Wat wil je de volgende keer anders doen?  
  • Waar ben je trots op?  

Veel succes en ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!  

Back To Top