skip to Main Content

Je hersenen trainen

Even voorstellen

Ik ben Annica, trainer bij FAMEUS. In mijn vrije tijd ben ik veel in de natuur en aan zee te vinden. Op dagen dat ik merk dat het minder met mij gaat, ik veel tijd heb om na te denken en de somberheid weer op de loer ligt, zet ik voor mijzelf verschillende oefeningen in om mijn hersenen te trainen om positief te blijven denken.

Het trainen van je hersenen

Ik neem je graag mee om eens wat langer bij dit onderwerp stil te staan. Je kunt namelijk je hersenen heel goed trainen om de doelen die je voor ogen hebt te bereiken. In dit artikel is het net alsof je door het bos loopt. We lopen verschillende paden in het bos door die we vergelijken met de werking van onze hersenen. Loop je mee om te kijken welk pad jij wil bewandelen?

Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze automatisch voor de makkelijkste weg kiezen. Een mooi voorbeeld is de geur van appeltaart. Als je dit vaker geroken hebt bij feestelijke en gezellige momenten zal er in je hersenen steeds sneller de link worden gelegd tussen de geur van die lekkere appeltaart en een gezellige middag. Na jaren gaat dit automatisch en hoef je er niet meer over na te denken. Het is dus de weg van de minste weerstand en de weg die jouw hersenen al kennen en altijd lopen.

Vrachelse heide 2018

Als voorbeeld voor vandaag neem ik je mee naar het pad op de Vrachelse heide waar ik zelf vaak loop. Mijn hersenen kunnen de weg dromen, het is een goed begaanbaar pad zonder obstakels, zoals takken die op de weg liggen, en er staan geen struiken en bomen op. Ik hoef niet op te letten op laaghangende takken en het is goed onderhouden.

Onze hersenen houden van begaanbare paden, zoals die waar ik graag wandel. Alle gedachten die dagelijks door je hoofd gaan en het gedrag wat daaruit voortkomt, kennen de hersenen als het ware zo goed dat ze er een begaanbaar bospad van hebben gemaakt. Zonder obstakels bewegen de gedachten in je hersenen voort en is het al bekend waar de gedachten uitkomen en dit gebeurt volledig automatisch.

In sommige situaties merk je dat bij een gebeurtenis die je meemaakt, automatisch de negatieve gedachten opkomen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Om deze gedachten te veranderen en om te buigen zullen we een nieuwe weg in het bos moeten gaan bewandelen. Dit kost moeite, omdat de nu al begaanbare weg al zo vaak bewandeld is dat het automatisch gaat.

Het kost dus veel moeite voor onze hersenen om een ander pad te kiezen. Hier moeten we zelf ook iets voor doen, namelijk het aanleggen en bewandelbaar maken van nieuwe wegen voor de positieve gedachten.

Het bijzondere is namelijk dat we onze hersenen kunnen trainen. Jij kan er dus voor zorgen om de negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten. Hersenen zijn net als een spier, hoe meer je de spier gaat trainen hoe sterker deze wordt.

Van angst naar vertrouwen

Bekijk het filmpje

Zoals ik hierboven al schreef, jij hebt invloed op het trainen van je hersenen en de gedachten die in je opkomen. In het filmpje sprong voor mij meteen de zin ‘In jou zit alles wat je nodig hebt’ eruit. Vaak zijn we erg streng voor ons zelf en hebben negatieve gedachten al snel de overhand.

Door het aanleggen van nieuwe bospaden op basis van vertrouwen in plaats van de angst zet je jezelf in je kracht en is er ruimte voor vrijheid. Dit kun je doen door de volgende drie stappen te volgen:

  1. Erkenning en begrip: Ik begrijp dat ik.. / Ik snap helemaal dat dit me…
  2. Aanvaarden en verzet opgeven: Het loopt nu eenmaal zo / Het is zoals het is
  3. Ruimte voor hoop en bemoediging: Ik ga mijn best doen / Ik kan het aan

Om over na te denken

  • Wat voor ideeën werken voor jou heel goed in het omzetten van negatieve gedachten naar positieve gedachten?
  • Welke waarde(n) zijn belangrijk voor jou? Voorbeelden zijn eerlijkheid, rust, balans, rechtvaardigheid, creativiteit. De waarde(n) die voor jou belangrijk zijn kunnen namelijk gekoppeld worden aan het nieuwe bospad. Dit blijft je herinneren waarom je de nieuwe gedachten zo graag wilt. Het kan je blijven motiveren om de nieuwe gedachten vol te houden.
  • Hoe ga jij je hersenen trainen?

Aan de slag

Wat voor mij helpend is geweest om een nieuw bospad in mijn hersenen aan te leggen is het volgende:

  • Herhaal de nieuwe positieve gedachten minimaal 21 dagen lang, dit kan je bijvoorbeeld doen in de ochtend bij het opstaan. Bedenk voor jezelf een reminder en zet deze op papier. Wat of wie heb jij nodig als reminder? Deel je reminder met mensen in je omgeving. Op deze manier leg je een nieuw pad naast de automatisch negatieve gedachten paden die al vast lagen;
  • Maak een tekening/ foto die je positieve en bemoedigende gedachten weergeeft, zodat je die op kan hangen op een plek waar je hem op een dag veel kan zien;
  • Maak een moodboard, met afbeeldingen, teksten, motivaties vanuit je omgeving zodat je die ook 21 dagen lang kan zien;
  • Doorbreek je routine. Door niet iedere dag hetzelfde te doen, maar juist iets compleet anders en op een geheel ander tijdstip vergroot je je hersenactiviteit. Verras je hersenen!

Veel succes en ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

Back To Top