skip to Main Content

Opmerkzaam en vriendelijk zijn

Even voorstellen 

Mijn naam is Mandy Verleijsdonk (32), geboren in Rijen. Nu woon ik met mijn lieve chihuahua Josje in Tilburg. Ik ben bijna twee jaar vrijwilliger (en binnenkort trainee) bij FAMEUS, waar ik me onder andere bezighoud met communicatie. Vooral digitale, want ik zit graag achter de computer. Ik vind het leuk om te leren. Ook op persoonlijk vlak blijf ik mezelf ontwikkelen. Als blogger deel ik mijn ervaringen. 


Er mogen zijn: opbouw 

Maandag hebben we gekeken naar negatieve overtuigingen die we over onszelf hebben en die je leven behoorlijk kunnen bepalen. Vandaag kijken we naar hoe we vriendelijker kunnen zijn voor onszelf in plaats van veel kritiek hebben. Vrijdag gaan we nog een laag dieper en kijken we naar liefde ‘voelen’ voor jezelf. 

Opmerkzaamheid

Ohmmm

In therapie heb ik veel zelfinzicht gekregen, onder andere in de overtuigingen die ik had over mezelf. Maar ik merkte dat ik nog steeds niet goed kon veranderen wat ik wilde veranderen. Ook werd mijn lijden wel iets minder, maar niet genoeg om levenslust te ervaren. Ik was therapiemoe en wilde me op een spirituele manier ontwikkelen. Ik wilde mezelf leren accepteren en niet meer zo vechten tegen mezelf.  

Wat mij toen geholpen heeft is opmerkzaamheid of mindfulness. Daarbij leer je dingen op te merken en wordt je je bewust van wat er in jou gebeurt. Voor mij was het belangrijk om uit mijn hoofd te komen en de aandacht op mijn lijf te richten. Ik leerde bijvoorbeeld stresssignalen opmerken voordat het te laat was en ik ver over mijn grenzen ging. Zo kon ik angst voelen in plaats van dat het al meteen paniek was.

Daarnaast werd ik me bewust van dat je aan het denken bent en dat je niet je gedachten bent. Dus als je de gedachte hebt dat je niks kan, dan merk je op dat dat een gedachte is in plaats van dat je je identificeert met de gedachte. Je gedachten mogen er wel zijn en dat maakt juist dat er minder spanning komt. Gedachten gaan dan steeds minder je leven bepalen.  

Vriendelijkheid 

Naast opmerkzaamheid is zelfcompassie een belangrijke vaardigheid op weg naar jezelf accepteren. Jeanne had het vrijdag ook al over compassie. We zijn gewend om onszelf te veroordelen en af te keuren wat we denken, voelen en doen. 

‘Ik erger me zo aan die persoon, echt niet aardig van mezelf.’

‘Ik was te stil, had gezelliger moeten doen.’ 

‘Ik moet niet zo snel huilen, jankerd!’ 

‘Niet zoveel aan het woord zijn.’

Het gevolg is dat je je rot voelt over jezelf. Je schaamt je, voelt je schuldig, bent gefrustreerd of voelt je bijvoorbeeld machteloos. En als je dan ook daar weer over oordeelt, zit je in een cirkel van negativiteit. Dan ben je boos op jezelf omdat je boos bent. Dan schaam je je voor jezelf dat je onzeker bent. Dan mag je niet zoveel nadenken omdat je al zoveel nadenkt. Dan mag je niet meer negatief zijn sinds je je bewust bent geworden van dat je vaak negatief denkt.

Daarom is het zo belangrijk dat je niet alleen opmerkzaam bent, maar vervolgens ook mild. Het is heel zinvol om zelfcompassie in te zetten. Dat is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen om uit de negatieve cirkel te komen. Compassie trainen door mild en vriendelijk te zijn voor jezelf, kan angst, stress en somberheid helpen verminderen. Dat in tegenstelling tot zelfkritiek hebben en streng zijn voor jezelf. 

Filmpje over behagen of pleasen


Om over na te denken 

Voor de meeste mensen is het makkelijker om vriendelijk te zijn voor anderen dan voor jezelf. Denk daarom eens na over de volgende vragen: 

  • Hoe toon jij vriendelijkheid aan anderen? 
  • Zijn anderen vriendelijk voor jou en hoe? 
  • Ben je vriendelijk tegen jezelf en voldoende of niet? 

Aan de slag 

Als je al mindfulness beoefent, schrijf het antwoord op de volgende vragen op: 

Oops, herkenbaar.. 
  1. Hoe heb je het geleerd? 
  2. Hoe pas je het nu toe?  
  3. Wat levert het je op? 

Als je nog geen mindfulness beoefent: 

  1. Wil je graag leren om meer opmerkzaam te zijn, zonder te oordelen? Schrijf op waarom wel of niet. 
  2. Er zijn verschillende manieren om er kennis mee maken. Je kan bij EVIE een gratis cursus doen en er zijn talloze oefeningen (op Youtube bijvoorbeeld) en boeken over te vinden. Google maar eens en zoek iets uit dat je aanspreekt.  
  3. Ga er mee aan de slag. Doe zo veel of zo weinig als past bij jou.  
  4. Ervaar het; zonder verwachtingen en zonder oordeel.  

Veel opmerkzaamheid en vriendelijkheid gewenst voor jezelf en tot vrijdag! 

Gebruikte bron: Handboek positieve psychologie – Ernst Bohlmeijer en Linda Bolier  

Back To Top