skip to Main Content

Overtuigingen over jezelf

Even voorstellen 

Mijn naam is Mandy Verleijsdonk, geboren in Rijen in 1987. Nu woon ik met mijn lieve chihuahua Josje in Tilburg. Ik ben bijna twee jaar vrijwilliger (en binnenkort trainee) bij FAMEUS, waar ik me onder andere bezighoud met communicatie. Vooral digitale, want ik zit graag achter de computer. Ik vind het leuk om te leren. Ook op persoonlijk vlak blijf ik mezelf ontwikkelen. Als blogger deel ik mijn ervaringen. 


Er mogen zijn: opbouw 

Vandaag gaan we kijken naar negatieve overtuigingen over onszelf. Dat zijn bepaalde hardnekkige gedachten die sterk aanwezig zijn in je leven en bepalen hoe je je gedraagt en voelt. In mijn weg naar herstel is het belangrijk geweest om te erkennen hoe ik leed onder mijn negatieve overtuigingen en het blijft een aandachtspunt om te blijven handelen naar dat ik er wel mag zijn, ertoe doe en erbij hoor. Woensdag kijken we hoe we kunnen leren vriendelijker te zijn voor onszelf en vrijdag kijken we naar liefde voelen voor jezelf.  

Moeten voldoen aan verwachtingen 

Ik ben bang, ik ga me verstoppen 

Van jongs af aan krijg je van je omgeving mee wat gewenst is en wat niet. Je ouders worden boos als je niet luistert en blij als je lief bent. Op school zijn dingen goed of fout. Hoe ouder je wordt, hoe meer er moet, hoe meer regels en grenzen er zijn. Je leert dat je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om gewenst te zijn en erbij te horen. Onbewust doe je dingen om afwijzing van anderen te voorkomen, want je wil gewenst zijn. 

Terwijl je in wezen goed bent zoals je bent, los van je prestaties. De liefde van je ouders hoor je onvoorwaardelijk te krijgen, maar in de praktijk gaat het meestal niet zo. Dat is ook onhaalbaar. Negatieve opmerkingen en ervaringen kunnen je onzeker maken. En dan wil je er alles aan doen om niet meer onzeker te zijn, want dat is maar een lastig gevoel.  

Je onzeker voelen

We willen niet onzeker en angstig zijn. We willen aardig gevonden worden en het iedereen naar de zin maken. We kunnen ons dan sociaal wenselijk gaan gedragen. Dan doen we niet wat we zelf willen doen, maar wat er verwacht wordt of wat we denken dat er verwacht wordt van ons. 

Filmpje over behagen of pleasen

Als klein meisje al was ik bang om dingen fout te doen of stom gevonden te worden. Ik durfde bijvoorbeeld niet een liedje mooi te vinden zonder dat eerst iemand ander het liedje bestempelde als ‘mooi’. En ik durfde niet om uitleg te vragen als ik iets niet snapte, want dan vonden anderen me dom. Erger nog: dan WAS ik misschien dom. En dan zouden anderen niet met mij willen omgaan, ik zou mijn schooldiploma niet halen. Dan zou ik ongewenst én waardeloos zijn. Au. 

Onbewust probeerde ik te voorkomen dat iemand iets negatiefs van me vond. Hoe ouder ik werd, hoe meer ik me ging gedragen naar een bepaalde norm want ik wilde niet afwijken. Ik las veel boeken om houvast te krijgen over hoe ik me hoorde te gedragen. Ook keek ik naar anderen hoe zij dingen deden.  

Misschien hebben jullie iets soortgelijks gedaan. Het kan zich op een andere manier hebben geuit. Als je bijvoorbeeld bang bent dom te zijn, kan je superhard gaan werken of juist helemaal niks doen met de gedachte dat je toch zult falen. Het tv-programma Dreamschool is erg de moeite waard om eens te kijken. Daarin leren jongeren met problemen de focus te verleggen naar zichzelf. Misschien herken je je jongere ik wel.  

Ik volg liever

Bewustwording van overtuigingen 

Als volwassene leerde ik woorden geven aan mijn onzekerheid en lage eigenwaarde. Ik ontdekte dat ik allerlei overtuigingen had over mezelf en dat ik constant bezig was om te voorkomen dat die overtuigen ook waar waren. Dus omdat ik me waardeloos voelde, ging ik mezelf 24/7 nuttig maken. En omdat ik ‘te’ gevoelig was, toonde ik mijn emoties niet meer. En omdat ik anderen tot last dacht te zijn, ging ik contact uit de weg. Zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Het inzicht bracht me zowel erkenning als dat ik kon delen met anderen hoe ik me diep van binnen voelde. De echte Mandy kwam tevoorschijn, heel voorzichtig. De overtuigingen gingen er niet mee weg, maar ik kon wel steeds beter inzien dat het mijn gedachten waren en dat andere mensen niet zo negatief over me dachten. Dat was fijn.  


Om over na te denken 

Ga na welke negatieve overtuigingen jij hebt over jezelf.  

  • Vind jij jezelf raar, stom, lelijk, nutteloos, lui, egoïstisch, waardeloos en/of iets anders?  
  • Ben jij niet goed genoeg, mag je er niet zijn, hoor je er niet bij, ben je een last voor anderen en/of iets anders?  
  • Hoe beïnvloedt dit jouw leven? 

Aan de slag 

Merk het eens op als je je in contact met iemand ineens heel rot voelt, door een bepaalde opmerking bijvoorbeeld.  

  1. Kijk er daarna rustig op terug en schrijf op wat je dacht, voelde en deed. 
  2. Wat denk je daar vervolgens van? Snap je hoe je deed, oordeel je over hoe je deed? Schrijf het op. 
  3. Hoe voel je je nu? Wat gebeurt er in je lichaam? Heb je een bepaalde emotie of stemming? Laat het er zijn en schrijf het eventueel op.  
  4. Zoek iemand op als je de behoefte hebt om te delen.  

Je kunt zo vaker terugkijken op situaties en op den duur herken je sneller wat er gebeurt in jezelf en kun je het ook op het moment zelf opmerken.  

Ik geef je een voorbeeld van mijzelf over wat je op kunt schrijven bij de eerste drie stappen: 

  1. Iemand deelde iets met mij dat me raakte. Ik voelde verdriet opkomen (emotie), maar uitte het niet (gedrag). Ik was bang (emotie) iets niet goed te doen en dat de ander mij dan niet meer leuk zou vinden (gedachte). 
  2. Ik veroordeel mezelf er niet om, begrijp waar het vandaan komt en zie het als een leermoment voor mezelf.  
  3. Ik voel niet meer de emotie van toen. Wel een lichte somberheid. Er zit wat spanning in mijn schouders en ik wiebel met mijn tenen.  

Nu jij! Je hoeft niets te veranderen. Het gaat puur om het leren opmerken van wat jij doet als gevolg van je negatieve overtuigingen over jezelf.  


Veel succes en tot woensdag! 

Deze blog is mede geïnspireerd door de boeken van Jan Geurtz

Back To Top