skip to Main Content

Waar sta jij?

Even voorstellen

Mijn naam is Jeanne. Ik ben wat ze noemen een mantelzorger of zoals je wilt, een naastbetrokkene. Dat wil zeggen dat ik de extra zorg heb voor mijn zoon en tot een paar jaar geleden ook voor mijn moeder. Zelf ben ik tot twee keer toe over de kop gegaan door te veel, te lang en te hard voorbij te gaan aan mijn eigen kunnen. Dus ook hierin heb ik een pittig proces doorlopen. In januari 2020 ben ik als co-trainer gestart voor de cursus Samen Ondersteunen bij FAMEUS.

In balans

In deze korte serie, bestaande uit drie artikelen, onderzoek ik samen met jou hoe jij als naastbetrokkene in balans kunt zijn. In het vorige artikel hebben we gezien dat het belangrijk is om heel goed je grenzen te kennen en ze tijdig aan te geven.

Daarmee geef je de ander duidelijkheid en laat je hem ruimte nemen voor zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar minstens zo belangrijk: zo voorkom je bij jezelf dat je over je grens gaat, of laat gaan en overbelast raakt.

Ben je al bezig geweest met de oefeningen over je eigen grenzen? Ik ben benieuwd wat het je gebracht heeft. Vandaag gaan we verder met het thema. Kijk eens naar het volgende filmpje:

Waar sta jij?

Hoe leef jij je leven? Is de zorg voor je naaste een onderdeel van je dagelijkse bezigheden? Of staat jouw leven in dienst van je naaste en heb je je eigen leven helemaal om dat van je naaste heen gebouwd? In dat geval ben je misschien net zo afhankelijk van je naaste geworden als omgekeerd het geval is. En dat mag nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn immers beiden mensen met een eigen leven, met ieder zijn eigen kwetsbaarheden en kwaliteiten.

Maar als je al jaren voor een naaste zorgt, ben je je er misschien minder van bewust hoe jullie levens met elkaar vergroeid zijn geraakt en weet je misschien niet meer zo goed wat je zelf nodig hebt. Laten we daarom eens kijken hoe jij je eigen huis, je eigen leven, langs dat van je naaste kunt laten bestaan. Want hoe fijn en belangrijk het ook is dat je er bent voor de ander, je naaste mag ook bij anderen aankloppen. Heeft hij een netwerk waar hij hulp en ondersteuning kan vragen? Als dat er nog niet of slechts summier is, kun je samen eens kijken hoe hij zijn contacten uit kan breiden.

Er zijn tal van mogelijkheden die hij kan aanboren, zoals een boodschapje doen voor de buurman, een karweitje bij een kennis, aansluiten bij een sportvereniging, een cursus volgen of zich voor een maatschappelijke doelgroep inzetten. Begin klein. Praat samen wat passend zou kunnen zijn. Geef hem eigen verantwoordelijkheid en daarmee eigen regie.

Waarschijnlijk heb je zelf als naastbetrokkene of mantelzorger nog meer rollen te vervullen in je leven: je hebt je gezin, je relatie, je werk en sociale contacten. Deze vragen ook om aandacht. Dan kunnen het plots veel bordjes zijn die je hoog moet houden. Kijk wat voor jou belangrijk is, waar jouw behoeften en wensen liggen en maak daarin keuzes.

Het kan zijn dat je daar de ruimte niet voor voelt. Wacht niet tot je die krijgt, maar claim die ruimte. Je naaste heeft vaak meer mogelijkheden in zich dan jullie in eerste instantie geneigd zijn te denken.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het loslaten van de zorg voor onze zoon aanvankelijk heel moeilijk vond. Na twee jaar intensieve zorg, dacht ik dat ik mijn kind niet ‘alleen’ kon laten bij zijn vader en zus, ook niet voor even. Hij had immers mij juist nodig. Tegelijkertijd voelde ik dat ik verschrikkelijk moe was, maar ik had allerlei redenen waarom ik niet even weg kon gaan. Uiteindelijk boekte ik toch een vakantie en vertrok ik met een vriendin zes dagen naar Sevilla. Zes dagen! Het zweet brak me uit bij het idee zo lang weg te zijn! Maar we gingen.

Ik maakte de afspraak met mijn zoon, dat hij, als hij wilde, om de dag even mocht bellen. Hij belde welgeteld één keer. Tot mijn verbazing en geluk, bleek hij het prima te redden zonder mij. Ik kon het beter loslaten dan ik had verwacht, maar ik had daar wel letterlijk afstand voor nodig.

Iedereen moet zijn eigen weg hierin vinden. Wat voor mij werkt, werkt misschien niet voor jou. Maar ook voor jou zijn er mogelijkheden. Tal van organisaties zetten zich in voor naastbetrokkenen. Praat erover. Op internet vind je diverse organisaties die je hierin kunnen bijstaan; live of online. Natuurlijk kun je ook iemand uit je directe omgeving zoeken die jou tot steun kan zijn. Kijk wat werkt voor jou.

Draaglast en draagkracht

In het vorige artikel heb ik het al even aangestipt: hoe is de balans in je draagkracht en draaglast. Wat verstaan we hieronder?

Bij draaglast of belasting gaat het om zaken die je energie kosten. Denk aan stress, kwetsbaarheden, ziekte, erfelijke belasting en negatieve ervaringen. Wanneer er een langdurig en intensief beroep op je gedaan wordt kan dat op den duur veel stress opleveren waardoor je energie opraakt en de draaglast of belasting te groot wordt. Je energie raakt op, je bent moe en je merkt dat je je dagelijkse dingen niet goed meer kunt uitvoeren. Dan wordt je draagkracht minder.

Je draagkracht of belastbaarheid wordt bepaald door positieve factoren zoals een goede gezondheid, positieve ervaringen (zoals begrip en waardering), ontspanning, veiligheid, weerbaarheid, veerkracht en goede sociale contacten. Al deze zaken samen vergroten je draagkracht. Als je lekker kunt gaan sporten, veel steun krijgt vanuit je omgeving, een positieve levenshouding hebt, kun je meer dragen dan wanneer dit ontbreekt. Het is dus zaak om je te blijven voeden met dingen die jou positieve energie geven.

Er valt nog meer over dit onderwerp te vertellen, maar genoeg gepraat! Laten we eens kijken wat jij kunt inzetten om je draagkracht te optimaliseren.

Aan de slag

  • We hebben gekeken naar de plek van je ‘levenshuis‘. Ik nodig je uit om jouw levenshuis creatief in beeld te brengen. Als je kijkt naar de plek van je naaste en die van jou, waar sta jij dan? Neem een vel papier en teken je huis. Uit welke bouwstenen bestaat je huis? Met andere woorden: met welke kwaliteiten en krachten heb je jouw huis opgebouwd? Wie of wat heeft je daarbij gesteund?
  • Teken een ouderwetse weegschaal. De ene kant vul je met je belastende zaken die je op dit moment ervaart en de andere kant vul je met je krachten. Hoe ziet jouw weegschaal eruit? Ben je in evenwicht? Moet er iets uit de belastende kant? Of vraagt je draagkracht extra energie en moet je deze kant vullen? Wat kun jij inzetten om hierin balans te vinden?

Ik wens je wederom veel succes èn plezier bij deze opdrachten!

Back To Top