skip to Main Content

De Crisiskaart is voor iedereen die wel eens een crisis heeft meegemaakt of verwacht er ooit een mee te maken. Op de Crisiskaart staat hoe een crisis er bij jou uitziet, wie jouw contactpersonen zijn en wat je nodig hebt en wat je juist niet wil. Op het moment dat je de kaart nodig hebt, laat je hem aan anderen zien. Zij kunnen dan met jou omgaan op een manier die voor jou prettig is. De Crisiskaart is jouw handleiding op het moment dat je jezelf niet goed meer kunt verwoorden.

Crisiskaart maken vanuit huis

Ook in deze bizarre tijd van de coronacrisis, is het mogelijk om een Crisiskaart te laten maken. Misschien kan het hebben van een Crisiskaart je juist nu wat rust brengen. Het is fijn om de zekerheid te hebben dat alles om je heen geregeld is als er een crisis plaats mocht vinden. Ook het proces zelf, van een Crisiskaart maken met onze ervaringsdeskundige crisiskaartconsulenten, kan je handvatten en inzicht bieden in deze verwarrende tijd.

In onze werkwijze (zie onder) verandert niet veel. Je kunt nog steeds bellen naar onze crisiskaarttelefoon. Onze planner maakt dan een telefonische afspraak met je waar twee consulenten bij zullen zijn. Deze afspraak kan telefonisch via Whatsapp. Je kan ook beeldbellen via Whatsapp als je dat wenst. Mocht er geen mogelijkheid zijn om een telefonisch 3-gesprek te voeren, dan kijkt onze planner met jou naar andere mogelijkheden.

Het eerste gesprek staat in het teken van kennismaken. In dat gesprek kun je beslissen of je op deze manier verder wilt gaan of dat je er toch voor kiest om te wachten op persoonlijke face-to-face afspraken. We kunnen jouw netwerk betrekken in de telefonische afspraken. De afspraken met jouw netwerk vragen creativiteit van jou en onze consulenten. Hierin zoeken we samen een weg die voor iedereen prettig is.

Werkwijze

Twee ervaringsdeskundige crisiskaartconsulenten van FAMEUS helpen je met het maken van de Crisiskaart. Ze zijn hiervoor opgeleid en werken onafhankelijk van de hulpverlening. Je kan een Crisiskaart maken in Breda, Tilburg of Roosendaal. Er zijn geen kosten aan verbonden. Het maken van een Crisiskaart neemt ongeveer zeven gesprekken van 45 minuten in beslag. De Crisiskaart is en blijft van jou. Onze consulenten begeleiden jou bij het invullen van de vragenlijst en het goed invullen van de kaart. Maak een afspraak met de crisiskaartconsulent via het volgende telefoonnummer: 06-30910400.

Voordelen van een Crisiskaart

  • Het geeft een gevoel van veiligheid en rust.
  • Het is een communicatiemiddel naar buiten toe als communiceren zelf lastig is.
  • Iedereen die voor jou belangrijk is, kun je meenemen in de Crisiskaart. Zo ben je niet alleen en leer je om je omgeving te betrekken bij je problematiek.
  • Je wordt gehoord en gezien tijdens een crisis.
  • Het is een stap in je persoonlijk herstelproces.
  • De kans op een nieuwe crisis neemt af, doordat het maken van de kaart zelfinzicht geeft.
  • Je kunt ook huiselijke zaken regelen zodat je dat tijdens een crisis niet hoeft uit te zoeken.

Registratie Crisiskaart

Jouw Crisiskaart kan ook geregistreerd worden bij de politie. Op het moment dat jij een crisis hebt en de politie krijgt hiervan een melding, dan weten zij direct dat er een Crisiskaart aanwezig is. Als jij het fijn vindt, kun je ook jouw eerste contactpersoon laten registreren. Zo kan de politie meteen jouw contactpersoon inlichten. Niets is fijner dan een vertrouwd gezicht tijdens een crisis.

Ook na een crisis is het mogelijk om een gesprek te voeren met de politie. Soms heb je nog vragen of wil je nog wat delen. Dit kan tijdens deze gesprekken. Vanuit FAMEUS zullen wij deze gesprekken faciliteren en begeleiden.

Hoe ziet een Crisiskaart eruit?

De Crisiskaart is een klein uitvouwbaar kaartje dat je altijd bij je kunt dragen.

Flyer

Zie hier de flyer van de Crisiskaart en hier de flyer voor instanties die interesse hebben in de Crisiskaart.

Specimen
Back To Top